Hjortronkaka. Bilder och recept.

Jag bakade ju något så helt sjukt gott hos mamma..

Detta är inget recept jag hittat på nätet eller liknande utan helt och hållet en rejäl chansning..
Det fick bära eller brista.
Och jag LOVAR det bar, hela vägen fram och lite till!
Haha ojoj denna blev populär, och inte så lite heller!!
 
Och för alla er som på något sätt kan få tag på hjortron och tycker om det, PROVA denna!
 
 
Jag gjorde så här.

Satte ugnen på 175grader.

Mamma hade en påse med hjortron i frysen.. Kanske ca 4-5dl (som då varit frysta och sen tinade så dom var ju blöta och lite mosade)
Hjortronen blandade jag i en bunke för hand med ca 2 dl kokos.

Smälte 150g smör.
Undertiden så vispade jag ihop 7 ägg (dock var dessa små så) i vanliga fall hade jag använt 6 ägg
tillsammans med 6dl strösocker.
Det vispade jag poröst.
Sen blandade jag 9dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
och hade i det i min blandning i samma veva hade jag i 3 dl mjölk
och sist tillsatte jag det smälta smöret.

Sen smörade och bröade (kokos) jag en form och hällde i smeten.
Hjortronen la jag sedan i smeten jämt fördelat i hela långpannan (med händerna)
Sen "plattade" jag lite med händerna uppepå rabarbern för att få upp lite smet över hjortronen också.

Jag har ingen riktigt koll på hur länge den var inne men ca 30-45 minuter?
Ja iaf tills den fått fin färg och det gick att sticka ner en sticka utan att kakan var smetig när jag tog upp den. ;)
 
 
När kakan hade svalnat inte helt men så den inte var kokhet längre så skar jag upp den i bitar och la in i burkar (smörpapper mellan lagrarna) och frös in den.
Sen serverades den med valfritt vaniljglass eller vispgrädde. Och många tog minst två bitar.
Så otroligt roligt att se, mamma ville nästan inte att vi skulle ställa fram denna då hon ville ha HELA själv haha. ;)

Kommentarer
Postat av: Isacs Mamma

Hej!

Får jag tipsa om två tävlingar hos mig?

Vinn valfritt smycke :
http://isacsmamma.blogg.se/2012/june/tavling-i-samarbete-med-cbe-1.html

Och kommentera och vinn:
http://isacsmamma.blogg.se/category/tavlingar.html

Vore kul om du är med, OM du inte redan är de vill säga:)

Puss o Kram!

2012-06-23 @ 22:01:51
URL: http://isacsmamma.blogg.se
Postat av: Fröken M

Guud va gott !! :)
Kram

2012-06-24 @ 08:00:58
URL: http://frokenmela.se
Postat av: lassika

Ja det är väl klart att jag ville ha. KRAMIS

2012-06-25 @ 09:18:00
URL: http://vhdbrud.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0