Rulltårta med färska jordgubbar och marsankräm. Recept.

Jag gjorde en rulltårta här för ett tag sedan.
I vanliga fall är det Henric och ja BARA Henric som får göra det.
Hans rulltårta... Wow den är så god!!
Speciellt med svärföräldrarnas äppelmos. Åhh!! *snålvatten* ;)
 
Men iaf. Jag fick för mig att göra rulltårta. :P
 
Och detta är mitt recept.
 
Ugnen på 250 grader. Ca 5-7 minuter minuter i mitten.
 
Ingredienser
3 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 msk mjölk
 
Jag lossar alltid på min kaka när den är klar, dock glömde jag vända tillbaka den för det brukar jag göra annars men men. ;)
Och ja självklart häller ni ut smeten på ett bakplåtspapper innan ni stoppar in den i ugnen. :)
 
 
Fyllning:
Jag sköljde och sen mosade jag färska jordgubbar (ca 0,5 liter)
Sen blandade jag iordning en marsansås (sån man blandar själv med mjölk) till en marsankräm, inte sås alltså utan lite mer krämaktig.
 
Först brädde jag ut marsankrämen och sen på med jordgubbarna. Dock tog jag bara jordgubbarna på lite mer än halva sidan för att inte riskera att dom trycks ut när jag rullar den.
 
 
När jag hade rullat ihop hela kakan så pensalde jag på med jordgubbssaften som blev när jag mosade jordgubbarna sen hade jag på strösocker. :)
 
Kanongott! :) Men som sagt den ska vara rullad åt andra hållet, eller ja vi brukar iaf göra det annars. ;)
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad god den ser ut! :D
Tyvärr så brukar jag inte gilla "ljus" rulltårta, fast de kanske är äppelmosen som brukar vara i, eller den där vita smörjan i de köpte som jag inte gillar, jag vet inte riktigt ^^ Kanske den där skulle kunna vara god? :D
Vi har typ som tradition att på mina namnsdagar på sommaren göra chokladrulltårta med jordgubbar och grädde i, den är helt underbart god! ^^

2012-07-04 @ 16:44:53
URL: http://mariarudolphi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0