Skrämmande!

Idag på Lo-mötet så fick jag reda på något som jag regareade på.
För mig har ju både facket och a-kassan varit som en självklarhet sen det att jag började jobba.

Jag började mitt riktiga arbetsliv efter skolan på en bemmaningsföretag i Stockholm, där jobbade jag i drygt två-tre månader..
Under tiden försökte dom blåsa mig på drygt 14 000 kr. Det är rätt mycket pengar på så kort tid.
Jag var då inte med i facket, eller a-kassan..
Men facket fick in och hjälpte mig ändå, jag fick mina pengar och sen dess kommer jag alltid att vara med i facket.
Anledningen till att dom hjälpte mig var mycket just att jag var ung och inte ens visste vad fasiken facket var för något.
 
Men iaf det jag fick reda på idag... Inte ens 10% av alla ungdomar upp till 30 år är med i a-kassan!
VAAA?! HUR tänker ni?
Vem som helst kan ju bli av med jobbet! Företaget kan gå i konkurs eller vad fan som helst.
Hur kan ni inte ha en säkerhet med er?!
Facket är ju för mig också som sagt en stor självklarhet och man behöver faktiskt inte gå in som mig och jobba fackligt men var iaf med i ert fackförbund! Det är så mycket som jag lovar att ni missar annars.
Information som man annars kanske inte ens visste.
 
Men iaf inte ens 10%!!!!?????!!!!!
 

Kommentarer
Postat av: sandra - blivande 3 barns mamma <3

Jag hoppar mycker mellan olika jobb så om jag skulle vara med i faket så ksulle jag behöva vara med i 4 olika, vilket inte skulle funegra för mig ekonomiskt. Då jag inte har någon fast arbetsplats eller inkomst. Så därför är jag inte med i faket. Men jag kan glädja dej med att A är med i faket ;)

2013-03-28 @ 07:35:53
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Håller med dig, jag är med i både fack och a-kassa men vet att många klivit ur facket pga avgiften. Där har jag valt att tycka att det är värt det OM jag skulle hamna i arbetsrelaterad knipa.

Lite samma känsla med Hyresgästföreningen, en ruskigt bra hjälp om man får problem med sin hyresvärd.

Det får kanske bli upp till oss vuxna att få de ungdomar vi har vi vår närhet att inse hur viktigt det är, åtminstone med a-kassan, för vad ska de annars göra när shit happens?

Kram

2013-03-28 @ 09:02:02
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: emma

sv. aaaaw tack snälla du! <3

2013-03-28 @ 10:42:02
URL: http://emzaans.blogg.se
Postat av: Följ vår resa från tankar till färdigt hus

Jag är inte med i facket, men jag är bara timmis än så länge. Har i och för sig funderar väldigt mycket på att ta reda på lite mer om facket osv men har aldrig blivit av :( Skriv gärna några ord om vad det innebär osv, för tror inte det är många osm vet :)

2013-03-28 @ 12:05:16
URL: http://motdromhuset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0