Tekakor med linfrö.

Här hemma älskar vi alla mina goda tekakor, dom brukar jag passa på att göra, dels tycker jag det är så smidigt att göra dom men sen är dom ju hyffsat nyttiga och väldigt goda. :)
 
Jag har själv gjort om lite i receptet så här allt eftersom så här kommer det på nytt. :)
 
3 dl mjölk
1 dl linfrö
1,5 dl fiber havregryn
Kokas till en gröt
 
2 dl mjölk
värm till fingervarmt
 
50 gr jäst finfördelas i en bunke
 
Häll den fingervarma mjölken över jästen och rör om.
 
Blanda i 2 dl crem frech, 1 tsk salt, 1 tsk bakpulver, 2 msk ljus sirap och gröten i bunken
 
Häll sedan i ca 3 dl dinkelsikt, 3 dl rågsikt och 3 dl dinkelfullkorn.
 
Blanda ordentligt och låt det sedan jäsa under en bakduk i 40 min
 
Baka sedan ut degen till lagom tekaksformar, tänk på att dom jäser en del. ;)
 
Ca 1 cm hög är lagom
 
Nagga dom utbakade bitarna och låt sedan jäsa i 15 minuter
 
Gräddas i mitten av ugnen i 225 grader och ca 10-15 minuter
 
Låt svalna på ett galler.
 
 

Kommentarer
Postat av: emma

mums!
sv. ja det är sjukt härligt, men det går för fort alltså! bara två veckor kvar!! :( och tack snälla du <3

2013-07-15 @ 15:00:15
URL: http://emzaans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0