Morotstekakor.

Ett bröd som blev otroligt populärt på en gång är detta smaskida morotsbröd.
William älskade det och ja även jag. ;)
 
Detta kommer i grunden också från den facebookgrupp som jag är med i men är såklart omgjort en del. :)

50 gram jäst
5 dl mjölk
2 msk socker
1 msk salt
3 rivna normalstora morötter
4 dl dinkelsikt
4 dl rågsikt
4 dl dinkelfullkorn

Värm mjölken till 37 grader
Lös jästen i degvätskan, tillsätt dinkelsikt, rågsikt, salt, socker och blanda ordentligt till en lös smet.
Tillsätt morötterna.
Ha i dinkelfullkorn i omgångar tills degen känns lagom.
Jag vill ha min deg ganska lös.

Låt jäsa i ca 1 timme till dubbel storlek.

Forma till bullar och tryck ut dom så dom har ca 1cm tjocklek, nagga med en gaffel.
Låt jäsa i 30 min

Grädda mitt i ugnen i 230 grader tills dom e gyllene.

 

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Tack för alla trevliga recept :)
Nu måste jag provbaka :) ska bara handla hem dinkel mjöl och grejer. Kram

2013-07-15 @ 13:41:05
URL: http://www.madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0