Förgiftad med Välling dag 2 del 1

Idag så när läkaren kommer in till dom kläcker han ur sig..

K "Ni har förgiftat Simo med Välling!!!
Isse "Ursäkta vad?"
K "Ja ni har förgiftat honom med Välling, när ett barn har magsjuka ska man absolut inte ge välling, endas kokt fisk, ris, smörgåsrån och vitt bröd."
Isse säger också att Simo inte kissar mycket alls.
K "det är ingen fara om han inte kissar inom tio timmar blir de mer än de då kan vi kolla på det"

Självklart blev ju både Isse och Jocke helt stumma av det och visste inte vad dom skulle säga..

Isse ringde sen Mamma (medans jag pratade med mamma i vanliga telefonen) och var lite lätt irriterad. ;)

Hon berättade vad K hade sagt och mamma hade aldrig hört talas om de där, inte jag heller hade hört talas om de där, va fasiken William har ju varit magsjuk och när vi ringt vårdguiden så har dom sagt att försök få i honom Välling, blåbärssoppa, vatten och saft.. ?!
Jag skickar sms till min vän Fredrik som utbildar sig till sjuksyrra och ringer samtidigt Sussi från andra telefonen (fortfarande med mamma i örat och hon i sin tur Isse i örat)

Sussi blir också förbannad och frågar vad de är för jävla inkompetent läkare som kläcker ur sig något sånt,
om man skulle kunna förgifta ett barn med välling på något sätt skulle det inte ens finnas att köpa i affären menar hon på.

Sussi i sin tur ringer upp Isse som lägger på från mamma, och säger till henne att det där är helt fel.
(sussi utbildar sig till uska eller om de är sjuksyrra)

Fredrik ringer också upp mig och frågar vad de är på gång och jag berättar..

Han säger att K använt helt fel ord som ordet förgiftning.
Han menar på att en magsjuka ska du ju svälta och inte mata och man brukar köra en vätskekur då för att få bukt på den.

Jag säger åt Isse att ringa vårdguiden och säga att "hej mitt barn är sju månader och har fått magsjuka vad ska jag ge honom? Och på hur lång tid måste han kissa innan vi ska se det som allvarligt?"

Vårdguiden säger att ge honom det han kan dricka, välling, vätskeersättning, saft, blåbärssoppa osv..
Dom säger också att MAX 4 timmar med kisserit..

Kommentarer
Postat av: Fredrik

hm känner för att förtydliga det där, inte svält mer en avlastning för magen. om man äter fel vid tillståndet så måste man använda egna kroppsvätskor för att transportera bort det oönskade då kan man få metabolisk alkalos. det i sin tur är en förgiftning, om det var det han menade med vällingen, men mitt område ligger inte runt barn-medicin så.. hoppas det löste sig! kram

2011-03-11 @ 21:45:31
Postat av: Marie, mamma till Elsa

Jag fick höra från vårdguiden att inte ge fullkornsvälling när de var magsjuka, men majsvälling var bra...

2011-03-13 @ 18:11:56
URL: http://mahii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0