Filmorotsbröd. Recept.

Idag har jag bakat en väldigt massa bröd här hemma. 
Fem sorter faktiskt. Så nu är frysen påfylld. :)
Är ju så mycket godare men hembakat än köpt och så får man det precis som man vill då med. :D
 
Började dagen med att göra ett filmjölksbröd med morötter.
Är nästan samma recept som lingonbrödet jag har gjort tidigare bara att jag har bytt ut lingongen mot morötter. :)
 
1 liter fil eller 1 liter naturell yoghurt
0,5 dl mörk sirap
10 gr salt
24 gr bikarbonat
Mjölet har jag blandat, Dinkelfullkorn dinkelsiktat och rågsikt.
Mått på det är svårt drygt 3 dl av varje.
Degen SKA vara kladdig iaf och jag har bara i tills jag tycker det är bra.
När det är blandat så rör man i 3-4 normalstora skalade och rivna morötter.
 
Sen i med hälften i en lång form som är smord och in i 150 grader i drygt en timme.
Känn med en sticka tills brödet känns färdigt. :)
Gör man protionsbröd så går det såklart fortare i ugnen också. Och då har jag även varmare i ugnen ca 200grader.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0