Baka smördeg. Recept.

Igår gjorde jag en smördeg, för jag fick för mig att vi skulle äta smördegsinbakad fläskfile..
Jag kan säga så här absolut att jag vill äta smördegsinbakad fläskfile igen..
Men absolut INTE göra en smördeg själv.
När jag hade börjat med min,svurit mig svart om tungan så hittar jag att nej men de finns visst färdig att köpa på affären?!!!
 
Jaja, jag GJORDE iaf min igår, själv!!
 
Om ni nu mot förmodan känner för att göra det, visst upp till er.
Men JAG personligen kommer att köpa färdig i framtiden. ;)
 
Jag avnände mig iaf att Per Morbergs recept.
 
Ingredienser                                         
4 dl vetemjöl (cirkamängd)
1.25 dl vatten
2 tsk ättikssprit
200 g margarin
 
Tips:
Viktigt att alla ingredienser håller samma temperatur!
 
 
Gör så här

1. Det är viktigt att alla ingredienser är kalla och har samma temperatur. Häll det mesta av mjölet i en bunke. Tillsätt vattnet och ättikan samt knappt 1/4 av matfettet. Arbeta ihop detta till en deg. Forma till en rund boll och låt den vila 15 min inlindad i plast eller aluminiumfolie i kylskåpet.

2. Skär ett djupt kryss i degen. Kavla så att degen bildar en fyrkant, cirka 20x20 cm. Ruta in en kvadrat vars sidor skär deghörnen. Skiva matfettet och lägg på. Vik degen så att hörnen möts och bildar ett konvolut. Vänd degen upp och ner. Kavla eller platta ut degen försiktigt. Mjöla lätt på både över- och undersida så att degen inte fäster vid bakbordet. Degen ska vara kvadratisk, cirka 30x30 cm. Vik den i tre delar åt ena hållet. Platta till den försiktigt och vik den i tre delar åt andra hållet (dvs i 90° vinkel mot förra vikningen. Låt den vila på kall plats minst i 15 minuter.

3. Kavla degen på nytt till en något större fyrkant än förra vikningen. Vik ihop degen tre gånger på ena hållet och tre gånger på andra hållet. Låt den vila på nytt i minst 15 minuter. Upprepa kavling och vikning ännu en gång.

 

Jag kan säga så här, när den hade varit i kylen två gånger, och utkavlad några gånger så sket jag i allt!

I med margarinet dega runt, lite mjöl, kavla ut och på med fläskfilen.

Alltså när man vek och vek allt margarin kom ju ändå ut överallt. Så de kändes meningslöst haha.
Det finns säkert någon bra anledning till varför man ska hålla på så där, men ingen jag tillslut orkade bry mig om. :P

Maten blev iaf grymt bra ändå ;)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0