Bröd. Recept.

Igår bakade jag bröd här hemma, kanongott och så otroligt enkelt. 
 
Jag hittade ett recept men ändrade såklart runt i de som jag i stort sett alltid gör. ;)
 
 
2 Jäst, stod 2 blå påsar torrjäst men jag hade inte de hemma så fick bli två röda färska för mig.
1 liter mjölk stod vatten från början så de funkar nog med. 
1 dl olja (matolja)
0,5 dl sirap
1 dl brun farin, stod 1,5 dl från början men jag hade ju söt jäst så minskade lite.
1,5 msk salt
Sen ca 15 dl mjöl av valfri sort jag använde mig av vetemjöl och rågsikt.
 
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken fingervarm och häll i lite med jästen, rör ut jästen.
Häll i oljan, sirapen, farinsockret och saltet i mjölken och rör runt lite sen i med det i jästblandningen.
Häll i lite mjöl och sätt igång vispen eller degmaskinen tillsätt lite mjöl åt gången tills det att degen känns färdig.
Ta då ut degen och knåda ihop den på bakbordet och dela i fyra lika stora delar.
Använd den höga långpannan och lägg ett bakplåtspapper i botten och sen rulla ut delarna och lägg längs kortsidan.
Ställ in plåten i mitten i KALL ugn och vrid på graderna på 200grader.
Jag sänkte ner plåten efter ca 25 minuter till botten då jag tyckte att färgen blivit bra.
Grädda i ca 40-45 min. Känn med en sticka så dom inte är degiga.
Brödet jäser ihop med varandra och lättast är att skära lite mellan dom och dela dom sen lägga dom på ett galler när dom ska svalna.
Jag penslade mina med sirap vilket det stod i receptet gott men INGET jag rekomenderar då det är jäkligt kladdigt. Pensla med vatten när du tagit ut dom precis ist.
 
Verkligen supergott och enkelt bröd och något jag rekomenderar perfekt att frysa in och blir inte så där tråkigt och smuligt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Ser riktigt gott ut :)

2014-01-19 @ 12:14:01
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Fröken Grön

Sv: Sorry sent svar! Men tack så mycket! :) kramis!

2014-01-21 @ 13:53:12
URL: http://tillaandersson.blogg.se
Postat av: Sandra

Låter jättegott, måste testas!

2014-01-27 @ 14:57:12
URL: http://www.sandrah.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0