Kycklinggratäng. Recept.

Måste dela med mig av ett recept som egentligen kommer från mamma. :)
Detta är en perfekt måltid att göra till matlådor eller ha senare i veckan om man jobbar.
 
Koka en hel kyckling med curry och salt.
Hur länge vet jag inte men du ska kunna dra ena kanten på en sked över skinnet och det ska gå sönder.
 
När kycklingen är klar så plockar man ur den ur vattnet och lägger på en skärbräda och låter den svalna.
Vattnet som kycklignen har kokat i silar man och kokar sedan riset i, rekomenderar inte jasminris då det är så kladdigt. Jag brukar koka drygt 10 dl ris.
 
När kycklingen har svalnat så rensa den och finfördela den samtidigt.
Blanda vispgrädde jag hade 7,5 dl men då var det blandat med matgrädde också och majonäs jag tycker om smaken så jag har i en burk tillsammans med curry i en bunke.
 
Smöra två rätt stora ugnsformar häll ut det kokta riset i botten,
lägg ut finfördelad kyckling över hela riset och ringla smet över kycklingen, sen kan man om man vill lägga ut lite riven ost också.
Lägg sedan ett laget till med ris och på med mer smet.
Jag brukar även ta en sked och "nagga" lite i riset så smeten kommer ner ordentligt och allt blandas.
 
Värms i 225 grader tills det fått lite färg drygt 30 min.
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Lät gott :)
Men hur mycket grädde och majonnäs har du? Och är grädden ovispad eller vispad?

2013-05-06 @ 10:17:30
URL: http://www.madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0