Polarkakor. Recept.

 
Jag är med i en facebookgrupp där många delar med sig av sina recept och det var en tjej som delade med sig av ett recept jag verkligen fastnade för. 
Dock har jag ändrat om det till så som jag vill ha det ist. :)
 

50 gram jäst
50 gram smör
5 dl vatten
1/2 dl mörk sirap
2 tsk salt
4 dl dinkelsikt
4 dl rågsikt
4 dl dinkelfullkorn

Smält smöret o tillsätt vattnet o värm det till 37 grader
Lös jästen i degvätskan o tillsätt sirap, dinkelsikt, rågsikt, dinkelfullkorn, salt och blanda ordentligt.

Låt jäsa till dubbel storlek ca 30-45 min

Jag gjorde bollar och tröck ut dom till ca 1 cm i tjocklek. 
Sen naggade jag dom med en gaffel men går ju att kavla ut med en kruskavel med.

Låt jäsa ca 15 min

Grädda i 230 grader tills dom e gyllene.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0