Smördegsinbakad fläskfile.

Något som jag ALDRIG förut hade ätit var smördegsinbakad fläskfile.
Av någon anledning helt plötsligt fick jag för mig att DET måste vi prova. :D
 
Så igår prövade jag, jag sa till Henric att blir de inte bra får han åka och hämta pizza eller något haha. ;)
 
Började med att bryna fläskfilen (kanske 4-5min på varje sida) och på med lite kryddor som vi tycker om.
 
 
Medans fläskfilen fick ligga och svalna lite så gjorde jag en röra som jag ville ha i.
 
Jag tärnade färska champinjoner, hade i rödlök och vitlök.
Detta fräste jag på i samma stekpanna som jag hade brynt kötet i samt lite extra smör. ;)
 
 

När det hade fått lite färg hade jag i ca 1/2 burk crem frech.
 
 
När det hade puttrat lite fick röran också stå och svalna lite.
 
Medans den svalnade gav jag mig in på något helt galet, något jag ALDRIG kommer att göra igen.
Smördeg...
 
Man tror att det är lätt att göra, men NEJ det är det inte..
 
HÄR kan ni läsa om min smördeg. ;)
 
 
Smördegen ska ju ligga i kylen om och om igen.. Osv.. :P
 
Sen Snittade jag fläskfilen ganska djupt mitt i. Dock inte helt ut på kanterna utan som en båt liksom.
Och i med massor av röra. :P

Sen bara vika ihop smördegen.
 
Här är mitt enorma mästerverk? ;)
 
Glöm inte att nagga smördegen lite. ;) Och jag hade min inne i botten på ca 175 grader.
 
 
Kanske 45 minuter (inte helt hundra på tiden måste jag erkänna) senare så..
 
 
Att få upp fläskfilen och allt ur formen var ju ett projekt för sig.
Och ja så här i efterhand så har jag förstått att jag skulle nog ha tagit bort lite deg från flikarna som jag vek in.
 
Men fasiken så gott!! Fläskfilen var verkligen huuuuur mör som helst!
Men som sagt.. Nästa gång KÖPER vi färdig smördeg. ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0