Bilbarnstol?! Vad skulle ni göra?

Hm vi har en fundering..

Vi hyr ju barnstol via IF, som jag tidigare har skrivit om.
Supersmidigt och bra.

MEN!

När vi förra veckan var och kollade på bilar fanns "våra" stolar där, så jag tog en folder och läste lite.
Nästa stol är ju framåtvänd, de vet vi om.
Vi har insett att till vintern kommer William inte att kunna ha den här stolen han kommer inte få plats då.
Men nu över sommaren tänkte vi ha den iaf.
Men när jag då läste om den vi har nu så var maxvikten 18 kg, William väger precis under 20!!
Alltså väger han för mycket för stolen, oki visst den går ju inte sönder av att han sitter i den.
Men för att den ska vara så säker som möjligt så ska man ju följa vikten och fastsättningen.

Hur ska vi göra?!!!



Den i mitten har vi nu.

Tillägg:

Vi hyr ju stol och det är seriehyrning alltså om vi skulle köpa en stol har vi en onödig kostnad för den vi redan hyr.
Men samtidigt så vet man ju inte hur det är med försäkringar och liknande om vi skulle krocka och han har den stolen han har nu och överksrider vikten, dom kanske hävdar att det är övervikt?!

Kommentarer
Postat av: maria

hur gammal är sonen? för vikterna ska man inte gå på egentligen. även om han är lång ex så bör dom sitta bakvänt fram till iaf 4 års ålder. rekomendationen är väl 5 om jag inte missminner mig. jag ahr själv sån där frammåtvänd till mina äldsta och jag ahr inte tänkt på vikten i den alls.

jag tänker mer så länge de sitter skönt i den och inte ihopknölade så är stolen bra och fyller sin funktion. somd u skrev dom går ju inte sönder

2011-07-09 @ 21:00:24
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag hade nog bytt redan nu. Alla barn växer ju olika och därför får man ju vända dom fram olika tid med. Kanske bättre med den med rätt kilo. Känns ju säkrast. Även om ni inte planerar o krocka kan de ju hända ändå tyvärr:(

2011-07-09 @ 21:14:45
URL: http://malinjljung.blogg.se/
Postat av: Lina - Vincent och Emilias mamma

Vår bakåtvända stol är till 25kg, kanske kan ni sälja er o köpa en ny? Kan ju alltid hitta på nätet. Är väl relativt skönt att ha de bakåt tills de är 4 då det rekomrnderas.

Vi har en brio tror jag.

Jobbigt det där med om man ska följa vikt eller ålder osv, men ring tillverkaren och fråga om det där med kg så du vet vad som händer om han nu väger mer :)

Hoppas ni mår bra! Kram

2011-07-09 @ 21:47:34
URL: http://hormonmonstretlina.blogg.se/
Postat av: maria

fast det finns bra stolar som räcker längre :D

det har ju och göra med att huvudet är så mkt större proportionerligt än kroppen så dom skulle lätt skada nacken om man krockar. därför är det åldern.



det är inte lätt med alla rekommendationer hit och dit! man blir allmänt förvirrad

2011-07-10 @ 06:27:25
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Anna

Det finns stolar, sk two-way, som man kan ha både framåt och bakåt. Storleksmässigt hamnar den mellan er stol och bältesstolen. Nackdelen med den "sista" är ju att man endast använder vanliga bältet. Jag skulle absolut inte sätta min tvååring, stor eller liten, i en sådan stol (men det är ju min åsikt). Om du vill kan jag kolla med tjejerna i kören om någon har en att sälja. Visserligen här i S-vall, men den år säkert att få ner i så fall. Jag tror jag kan lita på mina körvänner att de inte säljer en krockad stol, något man aldrig kan vara säker på på Blocket.

2011-07-11 @ 22:45:40
Postat av: Jeanette

Besafes stolar är korta i ryggen. Vår flicka som är 105 cm lång och just fyllde 4 ryms inte i deras stolar mera. Hon sitter baktåvänt i Britax Secura, Britax Two-way, Britax Hi-way (som snart är för liten) och Britax Multi-tech. Vi har två bilar och två barn så därför så många stolar. Barnen ska åka bakåtvänt längre än de ryms bakåtvänt i Besafes stolar. Så byt till en större. Som du har bakåtvänt. Man ska aldrig vända vändbara stolar, de är usla som framåtvända. Köp istället t.ex. two-way som är den stol som går att ha bakåtvänt längst och sen när den är urvuxen köper du en bältesstol som ni har tills barnet är ca 10-12 år.

2011-07-31 @ 12:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0