Ni som ammar..

Hmm.. Funderar på en sak så till er som ammar eller har ammat, när erat barn var runt 9 dagar ungefär hur länge ammade ni då?
Alltså per gång som ni ammade?

Igårkväll gick vi en promenad till vällingby, lilleman gillar
inte att ligga i vagnen så är det bara.
Vi får se hur det går att vänja honom vid det,
både jag och Henric tycker att det är fel att låta ett spädbarn
ligga och gallskrika. Vi får väl se helt enkelt hur det går.
Vi köpte iaf en nappflaska nu, och idag provade vi den för
första gången och jäklar vad bra det gick han får inte alls
i sig lika mycket luft som när vi koppmatar honom hoppas bara att
han inte vänjer sig vid det men just nu känns det ganska hopplöst med
amningen faktiskt visst han ammar ju alltid innan han får
ersättningen men ingen aning om det kommer mera.
Idag har jag inte hunnit med något alls, inte pumpat någon gång,
och han har legat vid bröstet nästan hela tiden.
Iofs sov jag och William en sväng på dan också var väldigt behövligt
för mig för nu har han helt plötsligt börjat vakna oftare sover ca 2-3 timmar på natten.
Så idag är jag verkligen seg och trött.

Nu har William hicka eller det har han väldigt ofta, hoppas verkligen
inte att han blir kolikbarn. :/
Han skriker ofta efter att han har fått mat speciellt ersättning,
känns jobbigt man vill ju inte att han ska ha ont i magen.
Har hört talas om magdroppar som man kan ge, någon med erfarenhet?

Förresten i natt så rörde sig William så mycket att hans blöja hamnat
snett eller något vaknade iaf av att det var blött i sängen...
Typiskt lilleman hade kissat i sängen helt knäppt.
Nu har vi lagt i sånt där kissydd på min sida eftersom han oftast ligger där,
ligger han hos Henric så ligger han oftast på Henric då.
Alltså på Henrics bröst. William kan typ inte ligga så på mig för
att jag blir så jäkla varm så när jag vaknar då är vi båda helt svettiga.

Imorgon ska jag till Bvc med lilleman, måste gå själv för Henric jobbar fortfarande då.
Ska vara där 11,45 phuu undra när vi måste gå upp då för att hinna han
är ju så på morgonen/förmiddagen att han inte vill sova när
Henric inte är hemma. Helt knäppt. Men sen när Henric har kommit hem
så tvärslocknar han.
William har fått paket också, de ligger på posten ska försöka hinna
och hämta ut det imorgon ingen aning vad det kan vara förresten.
Känner dock igen handstilen lite men inte säker hehe. :)
Blev förvånad när det stod "William Jansson" på en avi som
kom hem. Nyfiken som tusan ju.

Nej nu får jag en bajsunge av Henric så han ska fixa mat till sig. :)
Mig har han redan gjort till.

Kommentarer
Postat av: Lycklig mamma

Hej! Grattis till ert lilla underverk! Jag bara kände att jag måste ge er ett tips ifall William blir/är ett kolikbarn! Jag är mamma till två underbara flickor på snart ett och tre år. Jag var själv kolikbarn, så vi var lite inställda på att vår första dotter också kunde bli det. Nu visade det sig att hon blev en "exemplarisk superbebis" :-) Hon åt, sov och var väldigt nöjd med livet! Bebis nummer två blev det lite annorlunda med. När hon var ca 4 veckor förstod vi att hon hade kolik. Jag blev då rekommenderad, av både vänner och familj, att behandla med akupunktur. Först lät det lite makabert tyckte vi, men vi ville ändå göra allt i vår makt för att lilltjejen inte skulle ha så ont, så vi bestämde oss för att testa detta. Det var det bästa vi kunde ha gjort. Efter bara två el tre behandlingar(!) hade vi en ny bebis! Hon var glad, "tog in världen" på ett helt annat sätt och hon började att sova bättre! Det tvistas både fram och tillbaka om akupunktur på bebisar. Vissa barnmorskor rekommenderar det, medan andra menar att det beror på att man lägger om sin kost. (Det ingår i behandlingen.) Nåja, jag skulle kunna skriva ännu mer om det här, men det ska jag inte... Kvinnan som behandlade vår dotter är en av få som har licens för att behandla bebisar. Hon är bl.a barnmorska och vårdlärare i grunden, så hon är ingen hokus-pokus kvinna... :-)Hon heter Marianne och har sin mottagning(vars namn precis flög ur mitt huvud) i Stenungsund. Men jag tror att det är lätt att hitta om man googlar.

Lycka till med lillkillen!

P.s Jag har provat två sorters magdroppar. Minifom och Sempers magdroppar. Jag tyckte att Minifom var överlägset bäst. De finns att köpa på apoteket. D.s

2009-04-15 @ 21:16:57
Postat av: Anonym

Jag ammade inte alls istort sett när Elias var 9 dagar. Det funkade inte. Jag pumpade.Han visste inte hur han skulle suga. Eller ah, det var svårt fär honom att få in tekniken runt bröstvårtan. ÖVNING! Det tog väl 4-5 veckor innan ammningen funkade fint..både för mig och ELias.

2009-04-15 @ 22:40:56
URL: http://tuscha.blogg.se/
Postat av: lassika

Det med amningen är så olika på alla barn. Det är något som man måste prova sig fram med den lilla vad som är bäst. Har ju lite erfarenhet, haha. Efter ett tag ser man att man inte kan låta dom ligga vid bröstet hela tiden, det tar på krafterna. Jag hade ett (kolik barn) om det nu finns något som heter så. Vi pröva Miniform, men jag tror att det som hjälpte var att jag la om kosten, tänkte mer på vad jag åt.

För oss funka det mycket bra redan efter någon dag.

KRAMIS

2009-04-16 @ 07:38:15
URL: http://metrobloggen.se/lassika
Postat av: Louise - [ Mamma till Eddie ]

har för mig att det var runt 20 minuter med paus åså! jag tycker inte att du ska ge upp än, tro det eller ej men som jag - ammade "bara" i två månader och tycker det var tråkigt sen att jag inte gjorde de mer. självklart ska man ju trivas med det, men ge det lite mer tid iaf :)

2009-04-16 @ 08:01:56
URL: http://louisekumlin.blogg.se/
Postat av: Kusin carro

Jag har ammat Elvira från början å tycker att det är det mest underbaraste man kan göra. Men funkar de inte så gör de ju inte de men pröva ett tag till och försök ta hjälp av bvc de är rätt bra på det där. Elvira hade lite kolik ett tag vi prövade minifom å de funka bra för oss men de bästa för henne va att hon va tvungen att rapas efter varje mål..

2009-04-16 @ 08:42:01
Postat av: Sandra,Sebastians mamma

Jag ammade och gav ersättning i 2 mån innan jag gick över till att bara ge ersättning. Han tog de mycke bättre med flaska så ja pumpade också. Ett tips är om du inte redan har de, mam flaskorna. De är super å gjorda för små bebisar och den funkar skit bra! Sebbe hada ex hicka typ 20 gånger per dag och de minskades till typ 2 med den flaskan. Den är ju gjord för att inte svälja luft =) Å de me ammningen tycker jag är upp till var och en trivs man inte tycker inte jag man ska kämpa mega länge. De viktigaste är ju att man orkar vara en bra mamma å att ge bröstmjölk i typ 2 veckor är ju bättre än inget. Så anser jag iaf :) Kram

2009-04-17 @ 17:16:26
URL: http://sandrasveningsson.blogg.se/
Postat av: sandra

Det va värkligen olika hur mycke jag ammade Niklas i början. Ibland kändes det som att det var det enda jag gjorde om dagaran. De säger ju att man ammar i stort sett 12h om dagen den första månaden. Men det är olika från bar ntill barn.

Kram

2009-04-18 @ 12:17:22
URL: http://mammansandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0